Loading…

Sprawdzamy Auto Przed Zakupem

Mechaniki z dojazdem do Auta
Kontakt
Skrzyżowania o ruchu okrężnym czyli "Ronda" (Napisy)

Skrzyżowania o ruchu okrężnym czyli "Ronda" (Napisy)



https://www.naukajazdymsp.pl
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19970980602
„Rondo” czyli skrzyżowanie o ruchu okrężnym, skrzyżowanie które ze względu na brak precyzyjnych przepisów budzi duże kontrowersje co do zasad. Z niewiadomych przyczyn duże kontrowersje wzbudza problem używania kierunkowskazów, są osoby które w bez względu na sytuację uważają że nie należy włączać kierunkowskazu lewego gdy zamierzają opuścić rondo 3 albo 4 albo dalszym zjazdem i argumentują że nie ma nakazu używania takowych ale chciałbym zauważyć że tak jak niema nakazu używania kierunkowskazów tak i niema zakazu ich używania, tak jak niema przepisów zabraniających kierowcy zrezygnować z pierwszeństwa aby wpuścić kogoś oczekującego na możliwość włączenia się w potok pojazdów(a jednak czasami robimy miejsce) niema przepisów zabraniających czy nakazujących utrzymywania odpowiedniego odstępu po zatrzymaniu np. przed światłami, aby w razie potrzeby móc zrobić miejsce dla np. dla karetki (mówiłem o tym w filmiehttps://youtu.be/Z5J39s-QmsQ ) nie ma przepisów zabraniających czy nakazujących jazdy na „suwak” a jednak tak robimy, niema przepisu nakazującego czy zabraniającego włączenie kierunkowskazu przez chcącego ruszyć z przystanku kierowcy autobusu (przystanku który nie jest zlokalizowany w zatoce) a jednak włącza aby innym dać znać o swoim zamiarze , podsumowując nie ma zakazu być uprzejmym a z przepisami jest tak że co nie jest zakazane to jest dozwolone. Oczywiście decyzja należy do Was, nawet jeżeli na egzaminie na prawo jazdy nie będziecie używać lewego kierunkowskazu w ruchu na skrzyżowaniu gdy macie zjechać z ronda np. 4 zjazdem, to nie jest to błąd (nie jest podstawą do negatywnej oceny) jedynie świadczy to kulturze kierującego, tak jak świadczy o kulturze osoby kierującej nie zatrzymanie się przed przejściem dla pieszych gdy pieszy stoi i oczekuje na możliwość wejścia na to przejście. W tym filmie postaram się wyjaśnić najbezpieczniejszy sposób zachowania na takim skrzyżowaniu .
Podstawowe zasady zachowania na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym czyli „rondzie”. Kiedy i jak zmieniać pas ruchu, jak wjechać i jak zjechać z takiego skrzyżowania

Każdemu kto w myśl zasady „nie znam się, więc wypowiem się” chciałby przyłączyć się do dyskusji polecam zapoznać się z literaturą:
Stanisław Soboń – Kodeks Drogowy Komentarz z orzecznictwem wyd. Grupa IMAGE
Wojciech Kotowski – Prawo o ruchu drogowym. Komentarz wydanie 3 wyd. Lex
Ryszard A. Stefański – Prawo o Ruchu Drogowym Komentarz 3. wydanie wyd. Lex.
Ryszard A. Stefański Wykroczenia drogowe. Komentarz wyd. Lex
#AkademiaNaukiJazdyMSP

Importowane z Youtube Przedmioty które powinny być zauważone przed kupnem samochodu w Warszawie. Zobacz, co nasi mechanicy biorą pod uwagę podczas inspekcji pojazdu.

Szczegóły dotyczące samochodu – Cała dokumentacja sprzedawcy jest sprawdzana, a informacje o samochodzie uzupełnia ekspert.

Stan zdrowia – Nasz ekspert zmierzy grubość lakieru na każdej części karoserii oraz zmierzy odstępy między nowymi a używanymi.

Czy Szkło jest w dobrym stanie. – W ramach kontroli pojazdu sprawdzamy szybę pod kątem uszkodzeń i odnotowujemy datę uszkodzenia.

Warunki oświetleniowe – Oświetlenie pojazdów, w tym reflektory i tylne światła, jest pod naszym ścisłym nadzorem.

Stan kół i opon – Nasz specjalista określa, czy koła i opony mogą być ponownie użyte. Koła i opony to dwie najważniejsze części samochodu.

Co się dzieje w komorze silnika? Nasz mechanik przeprowadzi dokładną kontrolę płynów roboczych, elementów konstrukcyjnych i osiągów silnika pojazdu.

Wyposażenie i wnętrze… Cały sprzęt w Warszawie będzie dokładnie sprawdzany pod kątem prawidłowego funkcjonowania.

Przejedźiemy się samochodem, zrobimy też serię testów – Nasz specjalista przeprowadzi dokładną jazdę próbną, aby upewnić się, że osiągi pojazdu są na najwyższym poziomie.

Kontrola podwozia – Do dokładnego zbadania podwozia wykorzystywana jest niezależna stacja diagnostyczna.

Diagnostyka systemów komputerowych – Do sprawdzenia samochodu zostanie wykorzystany komputerowy test diagnostyczny.

Robienie zdjęć w celu prowadzenia ewidencji – Podczas badania zrobimy wiele zdjęć pojazdu zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz.

Sprawdzone-auto.pl zajmuje się pomocą w sprawdzeniu aut przed zakupem. Zamów opinie i oceny aut. Sprawdzenie auta przed kupnem to pierwsza rzecz, o jakiej powinniśmy pomyśleć, zanim nastawimy się na jazdę nową zdobyczą. Sprawdzanie samochodu z pozoru wydaje prostym tematem ale potrzebny jest mechanik specialista.

48 thoughts on “Skrzyżowania o ruchu okrężnym czyli "Ronda" (Napisy)

  1. 06:20 ok, ale czy nie będzie problemu ze zmiana pasa, jak na zewnętrznym będzie więcej aut. Dość znaczna część kierowców jeździ prawem pasem przy 2, 3 zjeździe. Albo chcąc zjechać 4 zjazdem na wysokosci drugiego zmieniają, a ja czekam na wysokości 3 żeby zmienic pas (05:28)

  2. Tym zoltym to jedzie jakis glupi kierowca starym wrakiem wiec mu nie szkoda ze go skasuja jak skreci w prawo w drugi pas zamiast w najblizszy pierwszy .w New Yorku tak jezdza czy gdzie na swiecie ? tlumaczy na pustych rondach z furmankami ? prawy pas pojazd zawsze musi wypuscic srodek bo zablokuje sie rondo . logiczne ? czy ?

  3. Nie kazdy mial szczescie w szkolach do madrych nauczycieli wiec nie posiada umiejestnosci logicznego myslenia ,Jedziesz na duzym rondzie daj kierukowskaz w lewo ze jeszcze go nie opuszczasz usprawni to flegmatycznosc a dopiero kierunkowasaz w prawo zanim kola nie zacztnaja skrecac nie na samym luku..Ten samochod na srodkowym pasie zawsze ma pierszenstwo np.zjechac z ronda na lewy pas =bo byl wczesniej na rondzie . ale tu musi obowiazywac zasada ostroznosci wolniejsza jazda jak na drodze =bo szybsze auto lub pirat moga go zablokowac. Ujawnij kierunkowskaz np 25m przed dojazdem do malego ronda w prawo w lewo a unikniesz kolizji..Przekaz swoim dzieciom ze samochod to ich wrog ktory chce ich zabic a beda ostroznie przechodzic jezdnie..
    1

  4. Witam.Moje pytanie brzmi tak : Zbliżam się do ronda na którym są dwa pasy ruchu odzielone linią ciągłą .Pas na który ja wjeżdżam znajduję się od zewnetrznej strony i służy tylko i wyłącznie do bezpośredniego wjazdu(bez jakiegokolwiek ustępowania pierwszeństwa) i najbliższego zjazdu z ronda. Na moim pasie na rondzie znajduje się znak P-8a .Pytanie brzmi – Czy w tym przypadku także muszę włączać kierunkowskaz jak bede chciał zjechać z ronda mając na swoim pasie strzalke z kierunkiem jazdy na wprost(P-8a).

  5. Ja wjeźdżam na skrzyżowanie bez zadnego kierunkowskazu (chyba że zjeżdżam od razu w prawo to sygnalizuję zanim dojadę do ronda) Gdy na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym skręcam w lewo lub zawracam.. ustawiam się standardowo na lewym pasie, zajmuję pas bliżej "wyspy" u sygnalizuje dopiero zmianę pasa ruchu gdy minę zjazd "jazdy na wprost" Dla mnie osobiście na zwykłym skrzyżowaniu o rucho okrężnym (nieturbinowym) oznaczenia że z pasa lewego można jechać na wprost to głupota… może nie tyle w zamyśle, ale dlatego, że wielu kierowców ma problem właśnie ze zlokalizowaniem czy ktoś jest na lewym pasie… bo czasami nie widać w lusterku i może nie zobaczyć nawet odwracając głowę…albo jak zobaczy to może być już za późno i kolizja gotowa. Osobiście gdy jadę na wprost wolę od razu zająć prawy pas ruchu… nawet jakby mnie to miało kosztować 10 czy 15 sekund…. miałem 3 stłuczki właśnie w takich sytacjach… gdy jadąc zewnętrznym pasem z pierwszeństwem… jakiś baran z wewnętrznego pasa we mnie przydzwonił…

  6. Mam dylemat odnośnie bardzo małych rond.
    Często kierowcy wjeżdżają na nie z dużymi prędkościami. Jeśli nawet jako pierwszy zacznę wjeżdżać autem na rondo, to w międzyczasie ktoś kto 2 sekundy wcześniej był 5-10 metrów przed rondem, zdąży na nie wpaść i jeszcze mnie dopaść (że się tak wyrażę), zanim wyprostuję moje auto tzn. znajdę się w 100% na "terenie" małego ronda. W razie kolizji ucierpi bok mojego auta oraz przód drugiego kierowcy.
    Dla policjantów, którzy przyjadą na miejsce, sprawa może być oczywista. To ja wymusiłem pierwszeństwo, byłem drugi na rondzie skoro dostałem pocisk w drzwi. Co na to teoria czyli przepisy?

  7. Kochani ,jaki przepis o ruchu drogowym informuje bądź zobowiązuje kierowcę o zajęciu pasa ruchu przed wjechaniem na skrzyżowanie o ruchu okrężnym (rondo z filmiku ) i dalszym zjechaniu z niego np. zjazdem 3,4 i dalej. Ja nie widzę znaków obowiązujących kierowcę zajęcia lewego pasa ruchu kiedy np. chce skręcić w lewo .

  8. Ronda w Polsce to porażka !!! Złe prawo !!! W większości krajów europejskich ronda są tak zorganizowane że są bezpieczne i dzięki innemu prawu i zwyczajom kierowców bezkolizyjne. Lewy kierunkowskaz jak najbardziej tak ale muszą wszyscy stosować i to sygnalizacja przed wjazdem na rondo !!!

  9. Koles co ty tu opowiadasz . Jak ja sie na skrzyzowaniu okreznym zdajduje to znaczy ze poruszam sie na wprost . Dopiero jak te skrzyzowanie opuszczam wtedy wlanczam kierunkowskaz w Prawo . Pieprzysz jak zly kucharz . Przesoliles . Moje zdanie . 🙁

  10. Człowieku, nieźle tu namąciłeś ludziom w głowie. Coś ty wymyślił mówiąc aby włączać tak na wszelki wypadek kierunkowskaz lewy wjeżdżając na lewy pas Ronda czy kontynuując tą jazdę tym pasem na Rondzie. Kierunek jazdy na pasach na Rondzie to jazda na wprost (po łuku) więc dziwne by było sygnalizować (tak jak proponujesz) zamiar skrętu w lewo czy zamiar zmiany pasu ruchu na pas lewy, którego już więcej nie ma po lewej stronie. Nie ma też obowiązku jazdy lewym pasem na Rondzie gdy np. chcesz opuścić to Rondo nie pierwszym a np. drugim czy trzecim zjazdem, możesz jechać dowolnie lewym lub prawym pasem, tyle, że aby opuścić rondo gdy znajdujesz się na lewym pasie to musisz najpierw zmienić pas na prawy ustępując pierwszeństwa pojazdom już znajdującym się na prawym pasie. Na Rondo też wjeżdżasz lewym lub prawym pasem (jeżeli są np. dwa takie pasy) stosując zasady w zależności od tego czy masz zamiar szybko opuścić Rondo, czy też dopiero na drugim czy kolejnym zjeździe lub w zależności od tego jak zatłoczone są te pasy bo nie ma tu nakazu czy zakazu jakiejś innej zasady do wjazdu na lewy czy prawy pas. Tylko tyle, że samochody znajdujące się na lewym pasie aby opuścić Rondo muszą najpierw zmienić wcześniej pas na prawy odpowiednio to sygnalizując prawym kierunkowskazem, ustępując pierwszeństwa pojazdom znajdującym się juz na pasie prawym. Zdejmij ten materiał gdyż wprowadza on niepotrzebnie ludzi w błąd i cała nasza edukacja ze strony Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Krakowie gdzie sekretarzem jest pan Marek Dworak w tym zakresie idzie po prostu na marne)

  11. 5:38 zawsze tak robię i w rezultacie połowa pojazdów czekających na włączenie się do ruchu – na rondo trąbi. Mam pytanie: czy pierwszeństwo w tym przypadku ma pojazd na rondzie zmieniający pas ruchu, czy pojazd włączający się do ruchu na rondo na zewnętrzny pas?

  12. Zgodnie z zasadami wynikającym z Konwencji wiedeńskiej dla znaku D-3 (nasz odpowiednik to C-12):

    1. za znakiem C-12 możemy kontynuować jazdę wokół wyspy praktycznie bez końca i dowolnym pasem (ruch bezkierunkowy);
    2. zmiana pasów na obwiedni jest dopuszczalna;
    3. zjazd z obwiedni następuje wyłącznie z pasa znajdującego się przy prawej krawędzi jezdni;
    4. wjazd na obwiednię jest kontynuacją kierunku jazdy drogi wlotowej, wiec nie sygnalizujemy niczego kierunkowskazem (ani lewym, ani prawym);
    5 zjazd z obwiedni jest zmianą kierunku jazdy, wiec sygnalizujemy ten manewr prawym kierunkowskazem (przy ruchu prawostronnym).

  13. Przepisy stanowią że wjeżdżając na rondo na które wjazd związany jest ze zmianą kierunku jazdy w prawo nie włączamy kierunkowskazu. Włączamy je natomiast przy zjeździe. Natomiast włączanie kierunkowskazu w lewo na rondzie jest już nadinterpretacją autora wykładu. Uważam że nie wolno tego robić ponieważ jest to tylko pomysł grupy interpretatorów którego większość kierowców nie zna. Nie mogę stanowić prawa dla siebie. Wszystkie zasady poruszania się po rondzie powinny być wytłumaczone na wykładach i z tego co wiem jest to realizowane. Są to zasady proste i jeżeli będą tłumaczone zgodnie z literą prawa wszyscy otrzymają jednolity przekaz i nie będzie żadnego problemu. Jeżeli będą dokładane zasady z indywidualnych przemyśleń powstaną spore wątpliwości. Pamiętać jeszcze należy że mamy jeszcze ronda na które wjazd nie jest związany ze zmianą kierunku (czyli nie są okrągłe) i tam sygnalizacja wygląda nieco inaczej.

  14. Jeśli na rondzie są dwa wydzielone pasy ruchu a drogi, w które zjeżdżamy mają tylko jeden pas, to czy również można w nie wjechać z lewego pasa ronda bez uprzedniej zmiany pasa na rondzie na prawy?

  15. Niedawno trafiłem na ten kanał i chociaż mam prawo jazdy od kilkunastu lat, ogromnie cenię sobie tak klarownie wyłożoną wiedzę o przepisach ruchu drogowego, jak na tym kanale. Doceniam też, z jaką dbałością o poprawną logikę i terminologię przedstawia Prowadzący prezentowane treści. W trosce o jeszcze precyzyjniejszą wykładnię prezentowanych materiałów, chciałbym zasugerować, aby w sytuacji zjeżdżania z ronda mówić o zmianie kierunku jazdy, a nie zmianie pasa ruchu. Rozumiem intencję prowadzącego, w której chodzi o zasygnalizowanie zamiaru wykonania manewru. Lecz w trosce o poprawność logiczną prezentowanych treści radzę w sytuacji opuszczania ronda posługiwać się pojęciem "zmiana kierunku jazdy".
    Pozdrawiam i życzę kontynuowania z sukcesem tak pożytecznej pracy.

  16. 7:11 Ludzie to oglądają i uczą się- rondo można opuścić tylko i wyłącznie z prawego- zewnętrznego pasa. Opuszczanie ronda z pasa innego niż zewnętrzny- prawy, o ile znaki poziome nie stanowią inaczej- jest wykroczeniem drogowym obecnie!

  17. Zyklon B

    Jerzy Ślany No o chyba logiczne, że musisz ustąpić tym na zewnętrznym. Po ci było wam ronda budować? Kultura jazdy wychodzi. A właściwie jej brak. Tu jest Polin musisz srac na rodaka i cyrk się dalej kręci
    —————————————————————
    To jest oczywiste, że muszę ustąpić miejsc tym, co jadą zewnętrznym pasem. Sprowadza to się często do zatrzymania ruchu na wewnętrznym pasie. Muszę poczekać na możliwość zmiany pasa. Kierowcy jadący zewnętrznym pasem niechętnie ustępują miejsca tym jadącym z lewej strony. Uważają, że mają pierwszeństwo i to jest prawda. Jadąc pasem wewnętrznym mam ograniczoną widoczność tego co dzieje się z tyłu, z mojej prawej strony. Szczególnie na niewielkich rondach zmienia się trochę pas na czuja. To wszystko przemawia za jazdą na rondzie pasem zewnętrznym.

  18. Zabrakło opisania bardzo częstej sytuacji na rondzie, a mianowicie wjeżdżamy sobie na rondo żółwim tempem, a ktoś nadjeżdża do ronda z naszej lewej z bardzo dużą prędkością (niejako zmuszając nas aby mimo że będziemy pierwsi na rondzie na to rondo nie wjeżdżać). Ale jednak wjeżdżamy i jesteśmy pierwsi na rondzie, czy kierowca za nami może mieć prawne pretensje? czy nie ma takich praw?

  19. "dawanie" kierunku w lewo, jeśli objeżdżamy rondo jest złe i wprowadza w błąd, bo raz, ze nie pomaga – przecież widzę, że kierowca nie dał kierunku zjazdu czyli nie zjeżdża! a dwa wprowadza w błąd, bo na rondach dwupasmowych i więcej nie można tego stosować, więc takie coś że raz można a raz nie można, wprowadza zamieszanie.

  20. Takich głupot nie słyszałem jak żyje a mam 56 lat i 40 lat za kierownico ponad 30 autobusem proszę nauczyć się kodeksu dobrze i nie wprowadzać kierowców w błędne teorie wymyślone przez pana

  21. No nie samo rondo to okręg w którym się poruszamy. Więc po jakiego ma się sygnalizować lewym kierunkiem chęć jazdy po rondzie ? sygnalizujemy tylko zjazd z ronda tylko i tylko. Niech pan nie wprowadza ludzi w błąd bo ma pan taką swoją teorię , a w praktyce przez takich dochodzi do kolizji.

  22. No dobrze by było… No fajnie by było… Chłopie są konkretne przepisy. Z tymi kierunkowskami też tak nie do końca. No i nigdzie nie jest napisane, że na rondzie jadąc pasem zewnętrznym trzeba zjechać najbliższym zjazdem. Pomijając ronda turbinowe, ale tutaj takiego nie było. Rondo z dwoma pasami traktuje się jak przedłużenie drogi jednokierunkowej…

Dodaj komentarz

Zadzwoń!