Loading…

Sprawdzamy Auto Przed Zakupem

Mechaniki z dojazdem do Auta
Kontakt
Fotoradary realnie ratują życie

Fotoradary realnie ratują życie



Można je lubić albo nie, ale realnie ratują życie. Fotoradary ograniczają liczbę śmierci na drodze. Czasem nawet o 70 proc.

W porównaniu z innymi krajami europejskimi w Polsce fotoradarów jest bardzo mało – ledwie ok. jednego na 100 tys. mieszkańców. Ten wynik plasuje nas w okolicach Serbii, Łotwy i Chorwacji.

Na bezpieczeństwo kierowców, pasażerów i pieszych składa się wiele czynników – od jakości dróg i samochodów, przez skuteczność policji, po kulturę i sposób kształcenia kierowców. Fotoradary są tylko jednym z nich. Ale bardzo ważnym.

Konkretne przykłady?

W 2016 w Polsce przeprowadzono kontrolę wpływu radarów na bezpieczeństwo jazdy. Lokalizacje radarów zostały wybrane wg określonych kryteriów, z 400 lokalizacji wybrano losowo 40 do monitorowania. Przez 4 lata przed postawieniem radarów kontrolowano tam prędkość przejeżdżających samochodów bez radarów. Potem przez trzy lata badano wpływ postawionych radarów. Następnie zmierzono wpływ postawienia radaru na styl jazdy kierowców, ilość wypadków i ilość ofiar śmiertelnych.

Wnioski? Radary działają. I to całkiem nieźle. Zacznijmy od najważniejszego – ilość wypadków rannych i zgonów spadła między 2008-2012, kiedy monitorowano lokalizacje bez radarów, a 2013-2016 kiedy postawiono tam radary. W miejscach które zbadano liczba wypadków spadła o 36%, liczba rannych o 42% a liczba zabitych o 52%. To imponujący efekt, choć nie można go w 100% przypisać samym radarom, bo w tym samym czasie liczba wypadków spadała na terenie całego kraju – ale tylko o 17%. Liczba rannych i zabitych również była niższa o odpowiednio 19 i 27%. Równie imponująco wygląda wpływ radarów na prędkość przejeżdżających pojazdów. Podczas gdy w okresie przed postawieniem kierowcy samochodów osobowych przekraczali prędkość w 53% przypadków, po postawieniu radarów tylko 14% kierowców jechało zbyt szybko.

Tam, gdzie gminom zabrano fotoradary, zginęło o 46 proc. więcej ludzi – wynika z kolejnej analizy, która objęła 43 polskie miejscowości.

Ogółem w Polsce w tym okresie w porównaniu do roku 2015: liczba wypadków wzrosła o 9 proc., liczba ofiar śmiertelnych wzrosła o 14 proc., liczba rannych wzrosła o 8 proc.

W 43 miejscowościach, w których do 31 grudnia 2015 r. funkcjonowały fotoradary samorządowe: liczba wypadków wzrosła **o 24 proc.,** liczba ofiar śmiertelnych wzrosła **o 46 proc.,** liczba rannych wzrosła **o 23 proc.**

Jak czytamy w raporcie:

Porównanie danych z lat 2008–2012 (okres przed instalacją nowych stacjonarnych urządzeń rejestrujących) z okresem 2013 XI 2016, uwidacznia 52% spadek liczby ofiar śmiertelnych wypadków w obrębie miejsc instalacji fotoradarów. W analogicznym okresie statystyka osób rannych obniżyła się o 41,9%, a liczba samych wypadków spadła o 35,6%.

W Wielkiej Brytanii zbadano 551 fotoradarów w dziewięciu obszarach Anglii. Wyszło im, że liczba takich incydentów spadła o 27% po wprowadzeniu fotoradarów. Bez fotoradarów co roku byłoby tam około 800 osób więcej zabitych lub ciężko rannych.

Meta-analiza 35 badań analizujących sytuację w Australii wykazała, że wszystkie wykazały zmniejszenie średnich prędkości, w większości z nich liczba kierowców, którzy przekraczali prędkość zmalało od 10 do 35%. We wszystkich badaniach w których to mierzono, stwierdzono mniejszą liczbę wypadków. W większości z nich redukcja wynosiła od 14% do 25%. Przypadki wypadków skutkujących ofiarami śmiertelnymi lub poważnymi obrażeniami spadły w przedziale od 11% do 44%. Badania trwające dłużej wykazały, że te pozytywne tendencje utrzymywały się lub ulegały poprawie w czasie.

Według badań przeanalizowanych przez Komisję Europejską wykorzystanie fotoradarów zmniejsza liczbę stłuczek i wypadków o 5-69 proc. Liczbę ofiar śmiertelnych – o 17-71 proc. Z czego wynikają tak duże rozbieżności? Żeby działać najskuteczniej, fotoradar musi przede wszystkim być ustawiony tam, gdzie może przynieść największe korzyści. A niekoniecznie tam, gdzie ma największą szansę na siebie zarobić.

Szczególnie skutecznie fotoradary działają na obszarach miejskich. A to właśnie w miastach piesi stanowią szczególnie dużą część wszystkich śmiertelnych ofiar wypadków – aż 40 proc.

Źródła:
http://www.brd24.pl/wp-content/uploads/2016/12/IBDiM_Ocena_skutecznosci_wdrazania_SANnRD-2016-08-29_v1.4-POL.pdf
http://www.brd24.pl/technologie/fotoradary-polsce-skuteczniejsze-niz-odcinkowe-pomiary-predkosci/
https://biqdata.wyborcza.pl/biqdata/7,159116,25434745,wiecej-fotoradarow-to-mniej-wypadkow-europa-juz-to-wie.html
http://www.racfoundation.org/media-centre/speed-camera-transparency-data
Speed cameras for the prevention of road traffic injuries and deaths, Wilson C, Willis C, Hendrikz JK, Le Brocque R, Bellamy N
STAN BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO oraz działania realizowane w tym zakresie w 2016 r.

Importowane z Youtube Przedmioty które powinny być zauważone przed kupnem samochodu w Warszawie. Zobacz, co nasi mechanicy biorą pod uwagę podczas inspekcji pojazdu.

Szczegóły dotyczące samochodu – Cała dokumentacja sprzedawcy jest sprawdzana, a informacje o samochodzie uzupełnia ekspert.

Stan zdrowia – Nasz ekspert zmierzy grubość lakieru na każdej części karoserii oraz zmierzy odstępy między nowymi a używanymi.

Czy Szkło jest w dobrym stanie. – W ramach kontroli pojazdu sprawdzamy szybę pod kątem uszkodzeń i odnotowujemy datę uszkodzenia.

Warunki oświetleniowe – Oświetlenie pojazdów, w tym reflektory i tylne światła, jest pod naszym ścisłym nadzorem.

Stan kół i opon – Nasz specjalista określa, czy koła i opony mogą być ponownie użyte. Koła i opony to dwie najważniejsze części samochodu.

Co się dzieje w komorze silnika? Nasz mechanik przeprowadzi dokładną kontrolę płynów roboczych, elementów konstrukcyjnych i osiągów silnika pojazdu.

Wyposażenie i wnętrze… Cały sprzęt w Warszawie będzie dokładnie sprawdzany pod kątem prawidłowego funkcjonowania.

Przejedźiemy się samochodem, zrobimy też serię testów – Nasz specjalista przeprowadzi dokładną jazdę próbną, aby upewnić się, że osiągi pojazdu są na najwyższym poziomie.

Kontrola podwozia – Do dokładnego zbadania podwozia wykorzystywana jest niezależna stacja diagnostyczna.

Diagnostyka systemów komputerowych – Do sprawdzenia samochodu zostanie wykorzystany komputerowy test diagnostyczny.

Robienie zdjęć w celu prowadzenia ewidencji – Podczas badania zrobimy wiele zdjęć pojazdu zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz.

Sprawdzone-auto.pl zajmuje się pomocą w sprawdzeniu aut przed zakupem. Zamów opinie i oceny aut. Sprawdzenie auta przed kupnem to pierwsza rzecz, o jakiej powinniśmy pomyśleć, zanim nastawimy się na jazdę nową zdobyczą. Sprawdzanie samochodu z pozoru wydaje prostym tematem ale potrzebny jest mechanik specialista.

Dodaj komentarz

Zadzwoń!